مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

هر روز صبح هنگامی که اینجا گردهم می آییم هر یک از نمایندگان از جا بر می خیزد و بر پیمان و وفاداری خود به پرچم (آمریکا) تاکید می کنیم. هر روز در سراسر کشور، بچه ها در مدارس، نظامیان و مقام های کشوری نیز وفاداری شان را به پرچم کشور تازه می کنند. 
اجازه بدهید این پیام وفاداری را مرور کنیم: «من به پیمان وفاداری خود به پرچم آمریکا تاکید می کنم و نیز به جمهوری که این پرچم نماد آن است؛ یک ملت در پناه خدا، جدایی ناپذیر و دارای آزادی و عدالت برای همه.» 
"جمهوری که این پرچم نماد آن است"، چیزی است که ما امروز در اینجا می خواهیم درباره ی آن سخن بگوییم. جمهوری که باید حافظ و نگهبانش باشیم. 

ما امروز اینجا زیر گنبد این خیمه ی دموکراسی گردهم آمده ایم تا بزرگ ترین و جدی ترین قدرتی را که این نهاد می تواند برای خود داشته باشد به مرحله ی اجرا بگذاریم: استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا!

هیچ نماینده ای جدای از حزب و سیاست برای استیضاح رئیس جمهور وارد کنگره نمی شود. اما هر یک از ما، در نخستین اقدامی که در صحن تاریخی این مجلس انجام دادیم این بود که در برابر پرچم زیبای آمریکا ایستادیم، دست مان را بالا آوردیم و سوگندی مقدس یاد کردیم با این مضمون که: "من کاملا رسمی و جدی سوگند یاد می کنم که از قانون اساسی آمریکا در برابر همه ی دشمنان داخلی و خارجی پشتیبانی و دفاع کنم. خدایا مرا یاری کن."

اعضای مجلس به مدت 230 سال این سوگند مقدس را یاد کرده اند و با این سوگند حافظ قانون اساسی شده اند. هنگامی که بنیانگذاران این کشور اعلام استقلال کردند و ملت تازه ای بنا نهادند نظام حاکمیتی ایجاد کردند که هرگز در گذشته همانند نداشت. نظام جمهوری که با واژه های مقدس "ما مردم" آغاز می شد. آمریکایی ها قرن ها جنگیده و کشته شده اند تا از دموکراسی برای مردم دفاع کنند.

اما خیلی غم انگیز است که اکنون چشم انداز بنیانگذاران ما برای ایجاد جمهوری به علت اقدام های کاخ سفید در معرض تهدید قرار دارد. به همین علت امروز من در جایگاه رئیس مجلس نمایندگان، به شکل رسمی و اندوهناک بحث استیضاح رئیس جمهور آمریکا را آغاز می کنم. 
اگر هم اکنون اقدام نکنیم در انجام وظایف مان کوتاهی کرده ایم. 
بسیار غم انگیز است که اقدام های بی ملاحظه ی رئیس جمهور، استیضاح را به ضرورت بدل ساخته است. او چاره ی دیگری برای ما باقی نگذاشت. آنچه که امروز درباره ی آن بحث می کنیم این حقیقت است که رئیس جمهور قانون اساسی را نقض کرد. این حقیقتی است که رئیس جمهور (ترامپ)، امنیت ملی و انسجام انتخابات ما را که پایه و اساس دموکراسی کشورمان است تهدید می کند.

صدها مورخ، پژوهشگران حقوق و قضات پیشین، بدون توجه به اینکه به چه حزب یا گروهی وابستگی دارند، بیان داشته اند که خطاهایی که رئیس جمهور مرتکب شده استیضاح او را قطعی می کند. از آنجا که امروز، روز ملی فراگیری مدنی است، اگر چه غم انگیز است، من این اسناد را برای ثبت در مجلس تقدیم می کنم و از دانشجویان می خواهم آنها را مطالعه کنند.

آنچه که امروز درباره ی آن بحث می کنیم واقعیتی است مبنی بر اینکه رئیس جمهور قانون اساسی را نقض کرد و این واقعیتی است که رئیس جمهور، تهدیدی جاری برای امنیت ملی ما به شمار می آید؛ و شهادت قهرمانان جنگی دارای مدال، دیپلمات های برجسته و دیپلمات های کارکشته و وطن پرست دستگاه خارجی، برخی از افرادی که رئیس جمهور خودش آنان را به کار گماشته در هفته های گذشته این موضوع را برای ما تکرار کرده اند.

رئیس جمهور از قدرتی که جایگاهی مردمی در اختیارش قرار داده بود استفاده کرد تا به هزینه ی امنیت ملی آمریکا، منافع نادرست شخصی و سیاسی خودش را برآورده سازد.

هنگامی که رئیس جمهور یکی از هم پیمانان دموکراتیک کشور را تضعیف می کند - هم پیمانی که دارد با جنگیدن ضد یکی از دشمنان آمریکا، منافع امنیتی کشور را تضمین می کند - در واقع رئیس جمهور دارد آمریکا را تضعیف می کند. این سوء استفاده از قدرت همچنین انسجام انتخابات را در کشور در معرض خطر قرار می دهد.

همه ی آمریکایی ها اتفاق نظر دارند که رای دهندگان آمریکایی و نه برخی کشورهای خارجی باید رئیس جمهور کشورشان را برگزینند. بنیانگذاران این را درک کرده بودند که برای دموکراسی ما بسیار زشت و زننده است که رئیس جمهور خود شرایط را برای دخالت در فرایند برگزاری انتخابات در کشور فراهم آورد. همچنانکه جورج واشنگتن، نخستین وطن پرست کشور که ما امروز در سایه ی او ایستاده ایم هشدار داده بود: "تجربه و تاریخ ثابت می کند که نفوذ خارجی یکی از دردناک ترین نقص ها در دولت های جمهوریخواه به شمار می آید."

دردناک است اما مردم آمریکا شاهد خطاها و اشتباهات بیشتری از رئیس جمهور بوده اند و همین موضوع سبب شد دومین بند استیضاح سر برآورد که همانا کارشکنی در وظیفه ی کنگره بود...

... هنگامی که خطاهای رئیس جمهور آشکار شد، او تلاشی بسیار جدی، بی سابقه و آشفته در جهت مانع تراشی و دهن کجی (به قانون) آغاز کرد. در تاریخ گذشته کشور هرگز مشاهده نشده است که رئیس جمهور اعلام کند بالاتر از قانون است و یا به گونه ای رفتار کند که خود را فراتر از قانون بداند. رئیس جمهور حتی تاجایی پیشرفته که خودش می گوید و برمبنای این پوچی و بیهودگی عمل می کند. او خودش می گوید در ماده ی دوم تاکید شده من هر کاری بخواهم می توانم انجام بدهم! خیر چنین چیزی نیست! آن بی ملاحظه کاری، نقض آشکار و عینی قانون اساسی و جمهوری ما به شمار می آید.

قانون اساسی و جمهوری تاب خواهند آورد زیرا نظام تفکیک قوا سبب شده سه قوه ی مشترک ایجاد شود که هر یک از آنها دارد دیگری را ارزیابی و ژرف اندیشی می کند؛ ترس و نگرانی بزرگ بنیانگذاران از روی کارآمدن رئیس جمهوری یاغی و فاسد همان علتی است که بنیانگذاران بواسطه ی آن، استیضاح را در قانون اساسی جا زدند.

همان گونه که ویلیام دیوی، یکی از بنیانگذاران اهل کارولینای شمالی هشدار داده است: «اگر در قانون اساسی ماده یا مفادی با نام مفاد استیضاح وجود نداشت رئیس جمهور از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد تا دوباره در انتخابات برگزیده شود.»

یکی دیگران از بنیانگذاران به نام جورج میسون اصرار داشت: رئیس جمهوری که در نخستین گام نامزدی خود را از مسیر اجرای اقدام های نادرست و فاسد بدست آورد احتمال دارد باز هم همان گناه را مرتکب شود تا بتواند باز به قدرت بازگردد.

نمایندگان مجلس باید بایستند و با صراحت به مردم آمریکا و همه ی مردم دنیا بگویند که این نهاد همچنان بر اصول و قواعدی که در قانون اساسی گنجانده شده و نسل های پی در پی از آنها دفاع و مراقبت کرده اند پافشاری می کند.
یکی از نمایندگان گفته و من نقل قول می کنم: هنگامی که کتاب های تاریخ درباره ی این خطای فاحش می نویسند از آنان می خواهم تا نشان بدهند من هم یکی از همان نمایندگانی بودم که دربرابر قانون گریزی و استبداد ایستادگی کرد. هنگامی که داریم با فرشتگان به پایکوبی می پردازیم پرسشی که مطرح می شود این است که چه کاری انجام دادید تا اطمینان حاصل شود دموکراسی را دست نخورده و سالم حفظ کرده اید.

@abolfathusastudy

۹۸/۰۹/۲۸
اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">