مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

🌎 آمریکا گاو شیرده عربستان

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴ ب.ظ

 دکتر اسفندیار خدایی

🌿 یک روز ترامپ گفت: «عربستان گاو شیرده آمریکاست» ما هم باور کردیم و با شور و ذوق و آب و تاب، همین را در رسانه ها بوق و کرنا کردیم. مگر بر روی این کره خاکی، منبعی مطمئن تر از ترامپ وجود دارد؟! اصطلاح گاو شیرده ترامپ فقط بخشی از واقعیت روابط آمریکا و عربستان را بازگو می کند. قطعاً آمریکا در روابط با عربستان منافعی دارد. اما شواهد فراوانی هست که نشان می دهد در بیشتر موارد این آمریکاست که همچون گاو به عربستان شیر می دهد. آمریکا در تمام مسائل خاورمیانه تا آنجا به همکاری عربستان وابسته است که بدون هماهنگی با ریاض هیچکدام از سیاستهای واشنگتن پیش نمی رود مگر آنکه منافع عربستان تامین شود.

🌿 اگر ترامپ عربستان را گاو شیرده می نامد، عربستان هم می تواند ادعا کند که این آمریکاست که مزدور اجیر شده عربستان است و پول می گیرد تا از منافع عربستان دفاع کند و دمار از دماغ دشمنان عربستان درآورد. لکن سیاستمداران عربستان آنقدر عاقل هستند که با چنان کلماتی آمریکا را آزرده خاطر نکنند و خود را از بهترین منبع شیر دنیا محروم کنند. سخنگوی دولت عربستان در پاسخ به انتقادات ترامپ از عربستان، مودبانه پاسخ داد که آمریکا اگر کاری برای عربستان انجام می دهد، پول آن را هم گرفته است و منتی نیست. خدمات حیرت آور آمریکا به عربستان موجب اعتراض رسانه های دموکراتها و جمهوری خواهان آمریکا نیز شده است. برخی از این خدمات:

 

1- آمریکا در رقابت ایران و عربستان، تمام قد کنار عربستان ایستاده است و در تمام زمینه های مورد اختلاف جانب عربستان و متحدان عربستان را گرفته است و از هیچ کمکی به عربستان مضایقه نکرده است و اصل رئالیستی موازنه قوا را بخاطر دشمنی دائمی با ایران، نادیده گرفته است. برجام تنها موردی بود که دولت اوباما در مقابل زیاده خواهی عربستان اندکی ایستاد که با خروج ترامپ از این توافق، اراده عربستان و اسرائیل به کرسی نشست. به گفته ظریف، تحریمهای آمریکا پس از خروج از برجام، بیش از هزار میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد کرده است.

2- در جنگ یمن، آمریکا ترامپ آشکارا جانب عربستان را گرفت و آمریکای بایدن با کمی اخم و ناز و ادا همان راه را ادامه داد و همچنان در قبال جنایتهای عربستان سکوت کرده است.

3-  در حمله عراق به کویت و تهدید عربستان، آمریکا با تمام وجود به حمایت از محور عربستان به میدان جنگ آمد و چند سال بعد با حمله نظامی دیگری دولت صدام را سرنگون ساخت تا مهمترین رقیب عربستان در دنیای عرب گرفتار جنگ داخلی و سپس بحران داعش شود. در جنگ عراق، هزاران میلیارد دلار از پول بی زبان مالیات دهندگان آمریکایی تلف شد و هزاران سرباز آمریکایی و صدها هزار عراقی کشته شدند تا منافع عربستان تامین شود و در نهایت، هیچ نفعی جز نفرت و ناکامی نصیب آمریکا نشود.

4- در جریان یازده سپتامبر، بیشتر حمله کنندگان به برجهای آمریکایی تابعیت عربستان داشتند و بعدها مشخص شد که باین حمله با کمک امکانات دولتی عربستان صورت گرفته است و سفارت عربستان پایگاه این تروریستها بوده است. لکن بعد از بیست سال،عربستان هنوز اجازه نداده است که اسناد این حمله تروریستی که هزاران آمریکایی را داغدار کرد، منتشر شوند. تا هزینه حملات یازده سپتامبر را مردم مظلوم افغانستان بپردازند و افکار عمومی قانع شود. دولتهای جرج بوش، اوباما، ترامپ و بایدن به حدی نیازمند همکاری عربستان با سیاستهای خود در خاورمیانه هستند که به ایستادن مقابل اراده عربستان فکر هم نمی کنند.

5- در سوریه و لبنان نیز این آمریکاست که بدون هماهنگی و رضایت عربستان هیچ اقدامی نمی کند. اتفاقی نیست که آمریکا دقیقاً از همان گروههایی حمایت می کند که متحد و مزدور عربستانند.

6- متحد استراتژیک آمریکا بودن موجب شده است که عربستان در موقعیت تجاری و امنیتی و سرمایه گذاری ممتازی قرار بگیرد و هزاران میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور شود و چین و روسیه و اروپا برای حضور در بازار عربستان با آمریکا رقابت کنند. چین اخیراً گوی سبقت را ربوده است تا با افتخار در جایگاه اولین شریک تجاری عربستان بنشیند.

🌿 نقل است که روزی خبرنگار ایرانی از مهاتیر محمد نخست‌وزیر مشهور مالزی پرسید که چرا شما مقابل آمریکا نمی‌ایستد و او جواب داد آمریکا گاو خشمگینی است که ما پستان او را گرفته‌ایم و شما بدنبال شاخش رفته‌اید. دشمنی دائمی و ایدئولوژیک ایران و آمریکا موجب شده است که عربستان به جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی آمریکا  دست یابد و به همکاری ریاض وابسته گردد.

🌿 در انتخابات 2016 عربستان آشکارا از هیلاری کلینتون حمایت کرد و مبلغ بیست میلیون دلار به کمپین او پرداخت کرد. برخی مسئولین جمهوری اسلامی در راستای دشمنی با اوباما و دموکراتها از شکست کلینتون ابراز خوشحالی کردند. پس از پیروزی ترامپ، عربستان با چرخشی سیاستمدارانه و با پاشیدن مقداری دلار ناقابل، کاری کرد که ترامپ به خدمت عربستان درآمد و بعنوان اولین مقصد سفر خارجی او بالاتر از متحدان اروپایی و آسیایی ایستاد. امروز نیز بازگشت دولت بایدن به برجام بدون چراغ سبز عربستان ممکن نیست. مسئولان ایرانی نیز دریافته اند که کلید برجام در عربستان است و بدنبال بهبود روابط با عربستان هستند.

t.me/EsfandiarKhodaee

۰۰/۰۷/۲۷
اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">