مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

روزنامه نیویورک پست نوشت توافق هسته ای ایران و گروه پنج به اضافه یک بزرگترین و خطرناکترین اشتباه سیاسی تاریخ آمریکا محسوب می شود. این روزنامه آمریکایی نوشت: در نخستین سالگرد توافق هسته ای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با ایران، کارشناسان اندیشکده فارن پالسی اینیشیتیو [Foreign Policy Initiative] تنها توانستند مجموعه جامعی از وعده ها در برابر نتایج به دست آمده را منتشر کنند که نتیجه به دست آمده فاجعه بار بود. تزوی کان از کارشناسان این اندیشکده گفت باراک اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه به همراه دیگر مقامات ارشد وعده هایی را مطرح کردند که با آنچه اکنون شاهد آنیم در تضاد است. میزان فریبکاری گروه اوباما که بر روی توافق هسته ای ایران کار می کردند، وحشتناک است. مثلا اوباما تاکید کرده بود این توافق برای نخستین بار به آمریکا اجازه خواهد داد در موقعیتی قرار بگیرد که پایبندی ایران به تمام تعهداتش را راستی آزمایی کند. اما اکنون با گذشت یک سال اطلاعات آمریکا درباره فعالیت های هسته ای ایران با پیش از توافق فرق چندانی نکرده است. جان کری گفته بود واشنگتن به همه اماکن نظامی و مشکوک ایران دسترسی کامل خواهد داشت و اگر ایران مانع چنین دسترسی شود، تحریم های این کشور از سر گرفته خواهد شد. اما متن توافق به گونه ای غیرمنتظره طوری تنظیم شد که بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین به خود ایران محول شد. ایران همچنان با استناد به بخشی از توافق که وظیفه بازرسی برخی اماکن را به خود این کشور محول کرده است، مانع دسترسی به پارچین و دیگر تاسیسات کلیدی اش می شود.


از طرف دیگر کری تاکید کرده بود در توافق هسته ای از همان لحن قطعنامه های سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت توسعه موشک های بالستیک استفاده شده است. اما ایران پس از توافق از وجود راه فراری پرده برداشت که به این کشور اجازه می دهد به فعالیت های خود در این زمینه ادامه دهد و گروه اوباما هم اکنون می گوید این فعالیت ها ناقض توافق نیستند. کری می گوید خواهان ترتیبات جدیدی درباره این موضوع است اما اذعان دارد که واشنگتن توانایی متوقف کردن برنامه موشکی ایران را ندارد. اوباما تاکید کرده بود این توافق زمان فرار هسته ای به منظور دستیابی به بمب را برای ایران درصورتی که به تعهدات خود پایبند نباشد، به یک سال افزایش داده است.

اما کارشناسان این زمان را هفت ماه برآورد می کنند. وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته همکاری هسته ای ایران با کره شمالی را نقض آشکار توافق خواند و تاکید کرد با آن برخورد خواهد شد. اما شواهد حاکی از آن است که تهران از پیونگ یانگ فن آوری هسته ای وارد کرده است. رئیس جمهور آمریکا قسم یاد کرده بود واشنگتن تحریم های شدید خود را که در رابطه با حمایت ایران از تروریسم وضع شده اند، حفظ خواهد کرد اما از آن زمان وی با همه لوایح کنگره در زمینه تحریم های غیر هسته ای ایران مخالفت کرده است و کری هم بانک های غیر آمریکایی را به از سر گیری تعامل با ایران تشویق می کند.

کری متعهد شده بود موارد نقض حقوق بشر در ایران همواره مورد توجه قرار گیرد و ایران برای اقداماتش پاسخگو باشد، اما واشنگتن تاکنون این کشور را برای یک مورد نقض حقوق بشر هم تحریم نکرده است. جک لو، وزیر خزانه داری تاکید کرده بود، لغو تحریم ها در میزان حمایت ایران از تروریسم تاثیری نخواهد داشت اما پس از لغو تحریم ها ایران افزایش 90 درصدی هزینه های نظامی خود را به تصویب رساند.

اوباما گفت توافق هسته ای به ایران اجازه خواهد داد به سمت برقراری روابط سازنده با جامعه جهانی گام بردارد اما ایران همچنان اسرائیل را تهدید به نابودی می کند، حملات سایبری ضد آمریکا انجام می دهد، آمریکاییان و دیگر غربیان را گروگان می گیرد و حتی سربازان آمریکایی را به طور غیرقانونی بازداشت کرد. بن رودز، مشاور کاخ سفید هم اذعان کرده است گروه اوباما درباره وجود شکاف در ایران بین تندروها و میانه روها افسانه سرایی کرده است. نویسنده در انتها نتیجه گرفته که توافق هسته ای ایران بزرگترین و خطرناکترین اشتباه سیاسی تاریخ آمریکا محسوب می شود.

۹۵/۰۴/۱۳
اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">