ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران از منظر خبرگان و مسئولان علمی و دیپلماسی کشور
يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۰۶ ب.ظ
- دکتر محمدسعید تسلیمی، خلیل نوروزی، احمد مخدومی، مهدی هاجری
هدف این پژوهش، ارائه الگوی پارادایمی و نظاممند
توسعه دیپلماسی علمی کشور، مبتنی بر مصاحبههای خبرگان و مسئولان دخیل در حوزه
علمی و فناوری و دیپلماسی است. این پژوهش مبتنی بر راهبرد پژوهشی دادهبنیاد و بر
اساس رویکرد مختار به دنبال استخراج الگوی پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی است. بدین منظور ابتدا
17 نفر از استادان، خبرگان و متخصصان حوزه دیپلماسی علمی شناسایی شده و مورد
مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله بعد با فرآوری دادهها و مفاهیم، مقولههای سطح 1،
سطح 2، سطح 3 و الگوی پارادایمی استخراج شد. با طی مراحل پژوهشی دادهبنیاد، هر
کدام از مقولههای شناساییشده با توجه به سنخیت موضوعی، ذیل مقولههای پارادایمیِ
علل غایی، علل ضروری، علل فاعلی، شروط، موانع، ظرفیتها، معدّات و بروندادها دستهبندی
شدند. با توجه به محرکات انگیزاننده ناشی از علل غایی و اضطرار بهوجودآمده از علل
ضروری، توسعه دیپلماسی علمی کشور بهعنوان یک امر مهم از منظر خبرگان و مسئولان نظام
جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود و باید با در نظرگرفتن شروط، موانع و ظرفیتها به
ترسیم معداتی برای نیل به این مهم پرداخت. در پایان به بروندادها بهعنوان نتایج
عملی و عینی توسعه دیپلماسی علمی اشاره شده است. متن کامل مقاله