مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

کدام خدا از کرونا بزرگتر است؟

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱ ق.ظ

اسفندیار خدایی
🌿 وارد مغازه‌ای شدم؛ دو نفر در حال گفتگو درباره کرونا بودند. یکی می‌گفت: "خدا بزرگه و عمر هم دست اوست چه ما رعایت کنیم یا رعایت نکنیم". دیگری جواب داد: "این حرفها چیه؟ کرونا یک مسئله علمی است، نه مسئله دینی. اگر خدای شما بزرگ بود، کرونا از قم وارد کشور نمی­‌شد و مسجد و نمازجمعه و حتی خانه کعبه را تعطیل نمی­‌کرد. امروز عصر علم و عقل است، دوره خرافات و دین و جادو دیگر تمام شده. خوشحالم که کرونا کسانی که با دین و خرافات سر مردم کلاه می‌گذاشتند و دکان بازار درست کرده بودند، را رسوا کرد. امروز امید ما برای درمان کرونا به مدعیان دین نیست. امید ما به این اروپایی­ها و آمریکایی­های کافر است که شاید دارو یا واکسنی برای کرونا پیدا کنند. تا کی ما با این حرفها که خدا بزرگه، خودمان را گول ب­زنیم؟"... 

 

🌿 این سخنان مرا به فکر فرو برد. اول با خودم گفتم ویروس کرونا باقیمانده دین مردم را هم به باد داد. آیا ما اشتباه فکر می‌کردیم که خدا بزرگ است؟ یا ما خدا را با بت‌هایی که در ذهن ما  ساخته‌اند، اشتباه گرفته‌ایم. مدتی با خودم کلنجار رفتم که بالاخره خدا این روزها کجاست و چرا خود را پنهان کرده است؟ شاید هم عیب از چشمان ماست که او را نمی‌بینیم. به یاد حرف بابا طاهر افتادم که: (به هرجا بنگرم کوه و در و دشت، نشان از قامت رعنا تو بینم). اگر این‌طور باشد، هر دو نفر بالا در اشتباهند‌. اولی می‌گوید خدا بزرگ است اما او خدا را با بتی که خودش ساخته یا برایش تراشیده‌اند، اشتباه گرفته است؛ و دومی گرچه باورهای خرافاتی درباره خدا را فهمیده و رد کرده است، اما در شناخت خدای بزرگ واقعی راه را به اشتباه رفته است.

🌿 کرونا خواسته یا نخواسته به ما نشان می‌دهد که خداهایی که ما را مشغول کرده­‌اند، قلابی و دروغین هستند. کرونا آمده است که برخی بت‌هایی که ما با دستان خود درست کرده‌­ایم را بشکند و به ما نشان دهد که خدا بزرگتر است از آنچه که مدعیان در دکان­‌بازارشان می‌­فروشند. کرونا همچون قحطی مصر در زمان یوسف پیامبر، آمده است تا خدایگان آمون را رسوا کند و خدای بزرگ را به ما بشناساند. اگر اینطور باشد، کرونا نه تنها مردم را از خدا دور نمی­کند، بلکه رسالت دارد که نقاب از چهره بت‌ها بردارد و چشمان ما را باز کند که به هر جا بنگریم او را ببینیم.

🌿 خدای ما، خدای کرونا هم هست. بزرگ بودن خدا بدین معنی نیست که ویروس کرونا بیمار نکند، آتش نسوزاند و زلزله خانه­‌ها را خراب نکند و قانون طبیعت بخاطر ما مدعیان دروغین خداپرستی تعطیل شود. خداپرستان ما به دروغ می­گویند خدا بزرگ است اما به بتهای کوچک و بزرگی دل می‌بندند که با دست خود درست کرده­‌اند. می­‌گویند خدا بزرگ است اما چاپلوسی ارباب قدرت و ثروت آنها روی بت­‌پرستان جاهلیت را سفید کرده است. مغرورانه گمان می­کنیم چون به زبان می‌­گوییم خدا بزرگ است، از همه مردم دنیا برتریم و برای خوشبختی مردم دنیا نسخه می­‌پیچیم و انتظار داریم آنها روش زندگی و سیستم اقتصادی و نظام سیاسی ما را الگو قرار دهند.

🌿 ما مومنین در خانه­‌هایمان دست به دعا برمی‌داریم و از خدای خیالی یا همان بتی که به دست خود ساخته‌ایم، می‌خواهیم که بالاخره اروپایی‌ها و آمریکائی‌های کافر، داروی کرونا را بسازند تا ما به مسجد برگردیم و برای نابودی‌شان دعا کنیم! اما کرونا بت‌های غرور و خودپرستی ما را می‌شکند و چشمان ما را باز می‌کند تا به معنای دیگری از بزرگی خدا دست یابیم و بدانیم که خدایی که در قفس ذهن‌مان زندانی کرده‌ایم خدای بزرگ نیست. خدای بزرگ فقط مال ما مومنان نیست. خدای همه است، حتی آنان که کافرشان می‌پنداریم.
t.me/EsfandiarKhodaee

۹۹/۰۱/۰۷
اسفندیار خدایی

اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">