مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

تمرکز بر ایران؛ اشتباه آمریکا در خاورمیانه

پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۴۳ ب.ظ

✍️ دوگ بنداو، مشاور سابق رئیس‌جمهور ریگان، نویسنده کتاب امپراتوری جدید آمریکا
ترجمه: دکتر اسفندیار خدایی
 
◀️ ترامپ هرشب با نگرانی ایران به رختخواب می‌رود. تمام سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه به ایران بسته شده است. اما مگر ایران چه دارد که ترامپ را اینگونه هراسان کرده است؟ ایران یک قدرت منطقه‌ای درجه دو است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و از نظر اقتصادی و نظامی از رقییان خود هم ضعیفتر است و در قاره آمریکا هم واقع نشده است. امروز خاورمیانه دیگر برای آمریکا ارزش سابق را ندارد زیرا آمریکا بزرگترین تولید کننده انرژی دنیا است. اسرائیل هم دیگر نیازی به حمایت آمریکا ندارد زیرا این کشور امروز یک ابرقدرت منطقه ای است که توان دفاع از خود را دارد. امور سوریه و  داعش هم باید به کشورهای منطقه واگذار شود و نیازی به آمریکا نیست.

ما آمریکاییها خوب می دانیم که این ادعا که ایران یک دولت تروریستی است، حقیقت ندارد. ایران هرگز آمریکائیها را ترور نکرده است. ایران حتی اسرائیلی‌ها را هم ترور نمی کند مگر در انتقام به ترور دانشمندان هسته ای این کشور که دولت اسرائیل به قتل رسانده است. لابد آمریکا نگران حمایت ایران از حزب الله و حماس از دشمنان اسرائیل است. ای کاش ایران این حمایتها را قطع می‌کرد. اما ما آمریکاییها هم در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کنیم. و البته در این زمینه عربستان کارنامه سیاهتری از ایران دارد و در مسائل داخلی کشورهای منطقه بیش از ایران دخالت می کند.

بله، ایران مقابل سیاستهای آمریکا در منطقه می ایستد. در مقابل آمریکا هم به ایران ضربات زیادی زده است. مثلا در کودتای 1953 دولت دموکراتیک مصدق را سرنگون کرد و شاه دیکتاتور و سرکوبگر را به قدرت بازگرداند. درنتیجه آمریکا متحد شاه شد و دشمنان شاه تبدیل به دشمنان آمریکا شدند و در نهایت شاه را برکنار کردند و دست آمریکا در ایران خالی ماند. آمریکا در جنگ هشت-ساله از صدام حمایت کرد و از آن زمان تاکنون آمریکا بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. بعلاوه، تحریمهای اقتصادی علیه ایران، حملات سایبری و تجهیز و حمایت از دشمنان ایران در خلیج (فارس) و تلاش برای سقوط دولت سوریه یعنی تنها متحد ایران در منطقه، نمونه هایی از مداخلات آمریکا بر علیه تهران هستند.

دادگاه آمریکا اخیراً 920 میلیون دلار از دارایی های ایران را برای خانواده های حملات تروریستی علیه ملوانان آمریکایی در سال 1983 بیروت توقیف کرد. اما چرا هرگز نمی پرسیم که این نیروهای آمریکایی در لبنان چه می کردند و ریگان چرا هرگز پاسخی نداد. آن زمان حزب‌الله هنوز وجود نداشت. ایران اتهامات را رد کرد و کارشناسان آمریکایی از دخالت ایران ابراز تردید کردند و هرگز مدرکی علیه ایران ارائه نشد. اصلاً عملیات بیروت ترورسیتی نبود، جنگ بود علیه آمریکا که در امور داخلی لبنان مداخله نظامی می‌کرد و وارد یک جنگ داخلی شده بود. البته ریگان آن را عملیات حفاظت از صلح نامیده بود. ولی آمریکا در این جدال هرگز بی‌طرف نبود. دریانوردان آمریکایی مستحق مرگ نبودند لکن دولت ریگان آنها را وارد یک جنگ داخلی پیچیده در لبنان کرد و اینگونه شد که آنها مظلومانه هدف قرار گرفتند. آمریکا هرگز اشتباهات خود را نپذیرفت و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت. به گفته بنیس فرانک تاریخدان مشهور، همان زمان فرمانده نیروی دریایی آمریکا، تیموتی گراگتی حمایت آمریکا از ارتش لبنان ماهیت این ماموریت را تغییر داد و به حمله مخالفان به نیروهای آمریکایی مشروعیت داد.

ایران یک کنشگر خودخواه و سلطه‌جو در خاورمیانه است. اما فقط تهران اینگونه نیست. و آمریکا بالاخره باید یک روز سیاستی متوازن‌تر در خاورمیانه دنبال کند و اشتباهات متعدد و بزرگ خود را بپذیرد.

عنوان انگلیسی:
Washington’s dangerous fixation on Iran 
By Doug Bandow

👈 مجله تلگرامی مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee

۹۷/۰۳/۳۱
اسفندیار خدایی

اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">