مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه های روابط بین الملل و سیاست خارجی

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

بایگانی

آخرین نظرات

پیوندها

یک هفته پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تمدید یک دوره از تحریم‌ها علیه ایران این پرسش به‌وجود آمده است که سیاست‌های جدید دولت جمهوریخواه آمریکا چه اثری بر بازارسرمایه ایران خواهد داشت. قانونگذاران آمریکایی سه‌شنبه هفته قبل لایحه‌ای برای تمدید تحریم‌های ایران به‌مدت ۱۰ سال دیگر تصویب کردند. این قانون نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ برای مجازات سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت انرژی ایران و جلوگیری از برنامه هسته‌ای تصویب شده بود.اگرچه بورس تهران پس از پیروزی ترامپ فقط یک روز به این تحولات واکنش نشان دادو پس از آن روندی صعودی در پیش گرفت اما اکنون پرسش فعالان بازار این است که آیا سیاست‌های افراطی دولت ترامپ در مورد ایران و فعالیت‌های اقتصادی ادامه خواهد یافت؟و درصورت ادامه یافتن این تصمیم‌های رادیکال، بازار سهام ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟


تحلیلگران در تحلیل روند حرکت بورس برای چند سال آینده وزن سیاست‌های اقتصادی دولت را در ابعاد داخلی و خارجی بسیار بیشتر از سیاست‌های دولت جدید آمریکا می‌دانند.

به گزارش‌همشهری، یک هفته پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تمدید یک دوره از تحریم‌ها علیه ایران این پرسش به‌وجود آمده است که سیاست‌های جدید دولت جمهوریخواه آمریکا چه اثری بر بازارسرمایه ایران خواهد داشت.
قانونگذاران آمریکایی سه‌شنبه هفته قبل لایحه‌ای برای تمدید تحریم‌های ایران به‌مدت ۱۰ سال دیگر تصویب کردند.

این قانون نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ برای مجازات سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت انرژی ایران و جلوگیری از برنامه هسته‌ای تصویب شده بود.اگرچه بورس تهران پس از پیروزی ترامپ فقط یک روز به این تحولات واکنش نشان دادو پس از آن روندی صعودی در پیش گرفت اما اکنون پرسش فعالان بازار این است که آیا سیاست‌های افراطی دولت ترامپ در مورد ایران و فعالیت‌های اقتصادی ادامه خواهد یافت؟و درصورت ادامه یافتن این تصمیم‌های رادیکال، بازار سهام ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه همگی بر یک جمله پافشاری می‌کنند و آن چیزی نیست جز وزن پرقدرت تصمیم‌های اقتصادی دولت بر بازار که قادر است سایر عوامل خارجی را تا حدود زیادی خنثی کند.آنها معتقدند چنانچه بنیان‌های اقتصادی کشور به‌گونه‌ای بهبود پیدا کند که منجر به رشد اقتصادی کشور شود، وزن و آثار سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا در آینده چندان اثری نخواهد داشت. فعالان بازار سرمایه بر پایه این استدلال از دولت می‌خواهند به روند اصلاحات اقتصادی مانند تک‌نرخی‌کردن ارز، اصلاح نظام بانکی، هدایت جریان نقدینگی مولد به بازار سرمایه و بسیاری از عوامل اقتصادی دیگر سرعت بدهد.

  • خوشبینی نسبت به آینده

علی صادقین، یک اقتصاددان با بیان اینکه آثار تمدید تحریم‌های ایران در بورس جدی نیست، تأکید می‌کند: موضوع تحریم‌های کنگره آمریکا از سال 1995میلادی پابرجا بوده و طی این مدت شاهد تمدید آن توسط روسای جمهور این کشور بوده‌ایم. واقعیت آن است که این تحریم‌ها ارتباطی با توافق «برجام» و دوران پسابرجام نداشته و لطمه‌ای به بحث تجارت بین‌الملل ایران نمی‌زند.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان هم می‌گوید: انتخابات آمریکا و نتیجه آن تنها تأثیرات هیجانی در کوتاه‌مدت دارد و با توجه به مستقل‌بودن اقتصاد ایران در بلندمدت نیز این رویداد نمی‌تواند به‌عنوان یک متغیر اثرات چندانی در پی داشته باشد.
به گفته محسن فاضلیان، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن، بخش واقعی اقتصاد در حال مثبت‌شدن است؛ بنابراین شرایط پسا برجام حکم می‌کند که ما به روزهای پیش رو خوش بین باشیم.

ابراهیمی خلیلی، یک کارشناس دیگر بازار هم به اثرات کوتاه‌مدت چنین رویداد‌هایی اشاره می‌کند و می‌گوید: سهامداران باید ملاک تصمیمات خود در خرید و فروش سهام را وضعیت بنیادی صنایع و شرکت‌ها قرار دهند.

  • تصمیم‌های اقتصادی بسیار مهم‌تر است

علی صادقین اما به عوامل اقتصادی در مقابل تحولات سیاسی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: افزایش حجم ورودی سرمایه به کشور به‌خصوص در حوزه‌های پیمانکاری نفت و گاز و دستیابی به رشد اقتصادی بالای 4.5درصد ازجمله مهم‌ترین محرک‌های مثبت پیش روی بازار سرمایه است.

به گفته او با توجه به کالا محور بودن اقتصاد ایران و چشم‌انداز مثبت قیمت کالاهای اساسی در بازار‌های جهانی می‌توان از هم‌اکنون روند رو به رشد برخی گروه‌ها را در بازار سهام پیش‌بینی کرد. حمیدرضا مهرآور هم به عوامل دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: یکسان‌سازی‌ نرخ ارز و تقویت مراودات بانکی و بین‌المللی می‌تواند باعث رونق و ورود نقدینگی به بورس شود.

  • درخواست‌های اقتصادی کارشناسان

ابراهیم خلیلی با بیان اینکه با اجرای برجام ریسک‌های سیاسی بورس کمترشده، تصریح می‌کند: حالا باید به‌دنبال فراهم‌کردن زیرساخت‌های کشور برای رونق اقتصادی باشیم.در بعد خارجی نیز باید زیرساخت‌هایی چون تک‌نرخی‌شدن ارز فراهم شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با خیال راحت وارد ایران شوند.

محسن فاضلیان، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن هم می‌گوید: تولید کننده‌ای که با هزار مخاطره ازجمله نوسانات نرخ مواداولیه، هزینه کارگری، نوسانات بازار و مالیات افزایش هزینه‌های مالی مواجه است، انگیزه‌ای برای تولید پیدا نمی‌کند؛ بنابراین دولت باید کاری کند که تمایل به سرمایه‌گذاری بالا رود و این زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ بدون ریسک کاهش یابد.فاضلیان با ابراز تأسف از اینکه در شرایط فعلی بازار کسانی به قیمت تضعیف پول ملی دلار می‌خرند و در انتظار بالا رفتن قیمت می‌نشینند، گفت: این اقدام خیانت به کشور است.

محمد پورتدین، یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه هم با تأیید سخنان خلیلی درباره آثار تک‌نرخی‌شدن ارز می‌گوید: به‌طور کلی تک نرخی‌شدن نرخ ارز براساس عرضه و تقاضای واقعی علاوه بر ثبات اقتصادی کشور، شفافیت سیستم مالی کشور، توسعه فعالیت‌های بازرگانی و تجاری، از بین رفتن رانت‌ها، افزایش تولید و توان تولید‌کنندگان داخلی، در نهایت موجب افزایش پتانسیل سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود که از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

۹۵/۰۸/۲۸
اسفندیار خدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">